Om skolen og kunstutdanningen

Skolens program er basert på en tverrfaglig struktur. Målet er å utvikle studentenes kreative egenskaper innen de ulike kunstgrenene, samt lære studentene å uttrykke seg kreativt.

Utdanningen tar sikte på å danne grunnlaget for egen skapende og kunstnerisk virksomhet, og å kvalifisere studenten til å starte sin egen profesjonelle karriere som utøvende kunstner eller søke videre kunstnerutdanning ved høyskoler/universiteter innenfor kunsthåndverk, design og lærerutdanning.

DTKs atelierpraksis

Alle studentene får egen atelierplass i skolens lokaler som de kan bruke gjennom hele studieløpet, både i skoletiden og fritiden.

Selvstendig tenking er et primært mål i læringen ved DTK. Det er fokus på individuell deltakelse, direkte erfaring og forståelse av den kunstneriske prosessen. Kunst og håndverk blir brakt sammen, med problemløsing for et moderne samfunn som målsetting.

Målet er for å bli kjent med sitt eget uttrykk og innhold.

DTK er medlem av Forum for Kunstfagutdanning. I tillegg har DTK et utvekslingsprogram med kunsthøyskolen ESAD i Portugal og San Telmo kunsthøyskole i Malaga, Spania. DTKs utdanning fremmer oppdagelse og eksperimentering gjennom bruk av spontanitet og tilfeldigheter. Utdanning er på sitt beste og mest effektive når den inkluderer følelsesmessig utvikling, erfaringsbaserte prosesser, demokratiske filosofier og samhandling i fellesskapet.

DTK har et utvekslingsprogram med to kunsthøyskoler i Spania og Portugal.

Lærere og gjestelærere

Kunstlærerne forbereder studentene på den nye verdenen, den som tar i bruk eksisterende teknologi og fører menneskeheten fremover.

Kunstner – lærer (K-L) er vår undervisningsfilosofi. Den forutsetter ikke en kunstnerisk livsstil, men tar i bruk kunstnerens individuelle talenter, kunnskaper og teknikker i læreryrket.

K-L forstår kunstnerens arbeid og tankeprosess. Den krever refleksjon, fordypning og engasjement i kunstnerisk arbeid og undervisning. Disse erfaringene er nødvendige for å kunne skille fra hverandre elementene som gjør hans/hennes kunst vellykket, og innlemme dem i læreryrket.

Undervisningen skal være en direkte forlengelse av arbeidet i atelieret. Kunstproduksjon er sentralt for forståelsen av kunstundervisningen

Minstekrav til samtlige lærere er utdanning fra høyskole, universitet eller tilsvarende realkompetanse. Med realkompetanse menes relevant utdanning, yrkeserfaring, undervisningserfaring, praksis, kurs, kunnskaper og annet. Rektor og samtlige faglærere er yrkesaktive kunstnere.

Julio da Silva

Julio J. Fernandes da Silva er opprinnelig fra Cascais i Portugal, men bor og arbeider på Stabekk i Bærum. Hans produksjon består av malerier, tegninger og foto, men også installasjoner og videokunst. Da Silva er utdannet ved AR.CO Fine arts College i Lisboa, Goldsmiths i London og Universitet i Lisboa. Han er Æresdoktor ved det portugisiske akademi for kunst og litteratur. De senere årene har han holdt flere separatutstillinger i Norge og i Portugal. Da Silva er rektor ved Det Tverrfaglige Kunstinstitutt i Bærum.

Lærer Julio da Silva - Kunstfagskolen i Bærum
Mesic Rus - Kunstfagskolen i Bærum

Mesic Rus

Rus Mesic (Født 1956 i Mostar, Bosnia og Hercegovina) er utdannet ved Kunstakademiet i Sarajevo. Han bor og arbeider i Bærum. Mesic har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, både i Norge, Bosnia og Hercegovina, Brasil, Italia, England og Portugal. I Norge har han blant annet hatt separatutstilling på Galleri F15, Galleri LNM og Kristiansand Kunstforening.

Ønsker du studere kunst kan du sende inn din søknad idag

Søk nå!

Gjestelærere

Goncalo Pena